Schrijfdagboek: de probleemstelling

donderdag 16 februari 2017


Maandag 07.02
De twijfel heeft toegeslagen. Nu er steeds meer woorden op papier komen te staan en het idee langzaam vorm krijgt in mijn hoofd, heb ik nog steeds geen idee of wat ik doe goed is. Ik ben onzeker over wat ik met deze verhaallijn over probeer te brengen en als ik het teruglees, lijkt het alsof ik sliep terwijl ik het schreef en blind was voor de normen waar een goed verhaal aan moet voldoen.

Hetgeen wat ik het liefst doe maakt mijn onzeker in zoveel opzichten. En ik haat het om onzeker te zijn, ook al is het in dit stadium goed om niet te hard van stapel te lopen. Anders zou er nooit een goed verhaal komen, toch?

Dinsdag 08.02
Mij is door een schrijver ooit geleerd dat iedere verhaal uit drie elementen bestaat, namelijk:
1) Hook - het probleem
2) Hold - uitstellen van antwoord op het probleem
3) Pay-off - antwoord op het probleem

Nou is bovenstaand uiteraard heel kort door de bocht, maar het is een basis waar ik me altijd aan probeer te houden. Alleen ik zit vandaag met de volgende vraag in mijn maag: wat is het probleem in het verhaal dat ik aan het schrijven ben? Als ik het antwoord op die vraag al niet kan bedenken, hoe ben ik dan in vredesnaam van plan een heel verhaal te schrijven?

Daarom luidt mijn doelstelling van deze week ook: aan het eind van deze week wil ik een probleem hebben. (En dan bedoel ik niet het breken van mijn been of het vallen van mijn fiets).

Woensdag 09.02
Geloof het of niet, maar waar ik in mijn vorige schrijfdagboek verkondigde dat outlinen niks voor mij was, heb ik vandaag toch echt mijn verhaal idee in korte punten uitgewerkt. Om mezelf niet te beperken in schrijfvrijheid, heb ik voornamelijk opgeschreven wat er al is gebeurd en waarom deze situaties zijn gebeurd. Misschien niet een échte outline, maar voor mij is dit iets wat ik weinig doe en best bijzonder is.

Wat ik wel merk, is dat het nog niet zo'n slecht idee was om uit te voeren. Ik merk dat ik terugval op wat ik geschreven heb en dat ik niet vergeet waar de handelingen van mijn belangrijkste personages op rusten.

Nou kan ik me voorstellen dat bovenstaand niet goed te visualiseren is. Wat ik eigenlijk heb gedaan is het maken van een lijstje van de namen van mijn personages. Daaronder heb ik puntsgewijs opgeschreven wat zijn/haar rol is in het verhaal en zijn/haar relatie in verhouding tot andere personages. Onder een van de hoofdpersonages, Sam, heb ik bijvoorbeeld opgeschreven dat hij: 1) is geschorst vanwege de vechtpartij, 2) veel klasgenoten nog steeds achter hem staan en 3) dat wanneer hij terug komt zijn gedrag erger dan ooit is.

Zaterdag 11.02
Omdat het tot vandaag aan toe nog niet echt opschoot met mijn doelstelling van deze week, heb ik mezelf vandaag rustig laten zitten en de tijd laten nemen om het probleem te verwoorden. And guess what? I did it. Het probleem dat mijn hoofdpersonage ervaart komt neer op: 'ik weet niet wat er gebeurd is en ik kan niet verder met mijn leven zonder dat ik dat weet.'

Ik kijk nu al verder dan mijn neus reikt, dus ben ik ook vast gaan nadenken over iets wat ik over een hele lange tijd pas hoef te schrijven, namelijk de pay-off. Het antwoord lijkt heel simpel: mijn hoofdpersonage weet precies wat er is gebeurd en waarom dit is gebeurd. Maar omdat de hook complexer is dan ik hem omschreven heb, zal de pay-off dat ook gaan zijn.

Hoe dan ook, dat blijft een latere zorg. Voor nu ben ik blij dat ik een duidelijk probleem heb kunnen vinden, waar ik een verhaal omheen kan schrijven.

Liefs,
Nienke

0 opmerkingen

Heel erg lief dat je een reactie achterlaat!